De best bezochte websites bouwen

Iedereen die een website heeft, heeft deze met de intentie om goederen te verkopen (een winkel) of om mensen te informeren over iets. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de website die blogs huizen waar mensen vertellen over hun dagelijks leven of onderwerpen in het algemeen. Er bestaan tegenwoordig ontzettend veel websites. Wat hebben deze allemaal gemeen? Elke website wil de beste zijn en zo veel mogelijk mensen lokken. Dit kan gedaan worden door een duidelijke lay-out of een inhoud wat veel mensen trekt, maar er moet zeker ook gekeken worden naar het SEO.

SEO

SEO is een afkorting, wat staat voor Search Engine Optimization, oftewel het optimaliseren van de zoekmachine. Het wordt gebruikt in marketing en onder SEO vallen alle technieken en handigheidjes die gebruikt kunnen worden om een website beter vindbaar te maken in zoekmachines. Aangezien Google de meest gebruikte zoekmachine is in de wereld, wordt hierop vooral de aandacht gelegd tijdens het optimaliseren.

SEO wordt onderverdeeld in drie categorieën: de techniek, de content en links. Techniek gaat over de website zelf: hoe ziet het eruit, hoe gebruiksvriendelijk is het, is het overzichtelijk? Dit gaat meer over de technische kant. Inhoudelijk wordt er gekeken bij content. Iedereen die de website bezoekt, is op zoek naar iets, bijvoorbeeld informatie of iets om te kopen. Om tot de beste content te komen, hoort er gewerkt te worden met zoekwoorden. Hiervoor kan een zoekwoorden onderzoek gedaan worden. En dat loopt over in de derde categorie: links.

Zoekwoorden

Een zoekwoorden onderzoek is dus eigenlijk het startpunt van elke zoekmachineoptimalisatie. Het bepaalt welke content het meest relevant is voor bezoekers. Dit kan iemand zelf doen, maar het onderzoek kan ook uitgevoerd worden door een zoekmachine optimalisatie bureau.

Bij het beslissen welke zoekwoorden het handigst zijn voor de website, kan er gekeken worden naar long tail of short tail zoekwoorden.

Short tail zoekwoorden zijn korte zoekwoorden, van ongeveer twee woorden lang. Het voordeel hiervan is dat er een hoog zoekvolume zit op deze woorden: veel mensen zoeken op algemenere zoektermen. Denk bijvoorbeeld aan ‘zwarte tas’, dan komen er honderden links op.

Long tail zoekwoorden zijn langer dan dit, vaak drie tot vijf woorden. Omdat er minder op long tail zoekwoorden wordt gezocht, is hier minder competitie in te vinden. De focus ligt hoger, bijvoorbeeld bij ‘zwarte tas gouden gesp’. Bij dit voorbeeld zullen er een stuk minder links opkomen. Door te cateren op deze long tail zoekwoorden kan een website beter en gerichter te vinden worden.

Zo wordt SEO effectief ingezet om elke zoekmachine geoptimaliseerd te gebruiken.

Geef een antwoord